Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

Gonnie's Blog - Boodschappen

Gonnie
Gonnie

Gonnie's Blog - Boodschappen Ambass10

Registratiedatum : 26-07-16
Reputatie : 270
Aantal berichten : 137
Punten : 3357

Gonnie's Blog - Boodschappen Empty Gonnie's Blog - Boodschappen

Bericht van Gonnie za 03 sep 2016, 18:52

Gonnie's Blog - Boodschappen Boodschappen

Boodschappen

Ik heb boodschappen doen jaren erg leuk gevonden. Het was voor mij ontspannend, rustgevend. Als tiener kon ik gerust anderhalf uur weg zijn voor één boodschap. Ik keek rustig rond, vergat de tijd. En kwam vanzelf vrolijk en opgeruimd, met de boodschap weer thuis. Nu, jaren later, besef ik dat ik dit uitstapje (want dat was het voor mij), nodig had, om te kunnen overleven. Dit was mijn manier, om het daar vol te kunnen houden.

Boodschappen doen. Als meisje van 10 kocht ik de kleding voor mijn pleegmoeder. Absurd, als ik daar nu aan terug denkt. Maar voor toen heel gewoon. Mijn pleegmoeder had er een hekel aan, ik deed het graag. Ja, dat werd gedacht en zei ik ook. De eigenlijke rede; dat ik graag daar weg was. Dat ik de vrijheid, ruimte nodig had om zonder angst mezelf te kunnen zijn, om bij te tanken, is toen nooit benoemd. Nu erken ik dit voor mezelf.

En als ik hiernaar terug kijk, ben ik verbaasd, dat ik onbewust, zonder dat ik hier woorden voor had, de kracht, de creativiteit en vindingrijk had, om hierin ruimte voor mezelf te nemen. Oké, als we het nu gaan analyseren valt dit misschien onder vermijdingsdrang. Voor toen was het een overlevingsdrang. Ondertussen moet ik uitkijken dat ik het boodschappen doen niet gaat vermijden.

Boodschappen doen, vooral in het dorp waar ik woon. Kost me veel moeite. Beter gezegd: geeft me de laatste tijd erg veel spanning. Ik voel me onzeker. Zou het liefst willen wegvluchten. Bang dat mensen zouden zien, dat ik met gepast geld boodschappen doet. Bang dat mensen die weten dat het financieel puzzelen is, kijken wat ik koop en daar wat van gaan zeggen. Zo boodschappen doen afgelopen maanden was niets fijn.

Deze angst, mijn onzekerheid, werd nog groter toen het noodfonds in beeld kwam. Het liefst deed ik mijn boodschappen onderweg. Hierdoor werd ik in een ander dorp ‘vaste’ klant. Ik herkende mijn vermijdingspatroon. Daarom ben ik heel moedig weer begonnen, met mijn boodschappen hier in het dorp te halen. En de eerste keren, was dat eng. Ik voelde me schichtig. Ook al was het een rustige tijd.

Nu vanmiddag kon ik het weer rustig. Mijn angst overheerste mij niet meer. Ik weet dat dit komt mede door de mail van dinsdag. Die maakte me blij. Gaf me het gevoel van rijk te zijn, eindelijk weer wat kunnen gaan sparen. In de mail stond dat het noodfonds mij heeft aangemeld bij de voedselbank en dat ik maandag mijn eerste pakket op mag halen. Gisteren mijn pasje hiervoor gehad. Deze is geldig tot 19 december. In elk pakket zit minimaal: brood, groente en zuivel. Wat een luxe! Hierdoor hoef ik niet meer met gepast geld naar de winkel, maar heb ik voor mijn doen ruim geld, voor de rest van de boodschappen.

Ik voel me zo rijk, dat ik dit krijgt. Ook al hebben sommige het beeld, dat je erg arm bent als je van de voedselbank krijgt. Ik voel me rijk, deze luxe, om wekelijks wat boodschappen te krijgen. Nu wordt boodschappen doen weer leuk Glimlach. Ook al is deze afhaalplek maar één keer in de week een kwartier open. Dat wordt nog een strakke planning elke maandagmiddag. Maar het wordt beloond. Gewapend met mijn pasje, koeltas en een boodschappenkrat, ga ik voortaan elke maandagmiddag in dit kwartier mijn boodschappen ophalen.

Hartelijke groet
Gonnie

Admin
Admin

Gonnie's Blog - Boodschappen Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21743

Gonnie's Blog - Boodschappen Empty Re: Gonnie's Blog - Boodschappen

Bericht van Admin za 03 sep 2016, 19:49

Oh wat fijn voor je @Gonnie  Meer...

Dat geeft je weer wat meer lucht en minder kopzorgen..
Dat heb je weer heel mooi en duidelijk verwoordt, ik denk dat velen dit zullen herkennen !!

Warme groet  Groeps hug
Tonny.

Gonnie
Gonnie

Gonnie's Blog - Boodschappen Ambass10

Registratiedatum : 26-07-16
Reputatie : 270
Aantal berichten : 137
Punten : 3357

Gonnie's Blog - Boodschappen Empty Re: Gonnie's Blog - Boodschappen

Bericht van Gonnie za 03 sep 2016, 20:23

Dank je Tonny,

Ja, dat geeft me heel veel lucht.
Toen ik het dinsdag las, dacht ik dat dit voor een maand is, waar ik al erg blij mee ben.
Toen ik het pasje zag, las ik dat het tot 19 december is. Dat voelt zo luxe!

Hartelijke groet,
Gonnie

  • Reageren

Het is nu vr 29 maa 2024, 06:08