Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

Harnas

Admin
Admin

Harnas Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21742

Harnas Empty Harnas

Bericht van Admin di 22 sep 2015, 21:11

Door: Carol van Nijnatten, lid Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

Harnas

Tijdens hoorzittingen bij het Schadefonds heb ik mensen ontmoet die als kind seksueel werden misbruikt. De slachtoffers vertellen wat hen (meestal lang geleden) is overkomen in een kindertehuis of bij een pleeggezin. De slachtoffers verschillen onderling, maar de meesten blijken in staat uitgebreid te vertellen over wat hen is overkomen. Ze weten nog de namen van de groepsleiders en die van groepsgenoten en beschrijven vaak tot in detail de paviljoens waar ze woonden. Wat mij steeds weer opvalt is dat ze met droge ogen verslag doen van de meest verschrikkelijke zaken. Enkelen raken geagiteerd tijdens hun verhaal maar de meesten hebben opgeschreven of vertellen stap voor stap wat er gebeurde, maar zelden wordt een slachtoffer overmand door de inhoud van zijn verhaal.
De psychoanalyticus Louis Tas sprak over ‘vermijding van rouw’. Hij beschrijft hoe Joodse slachtoffers met understatements en andere middelen proberen de scherpe kanten van hun oorlogsgeschiedenis te verzachten. En hoe zij de verontwaardiging van de volgende generatie tegemoet moeten zien omdat ze overleefd hebben of het verwijt kunnen krijgen dat zij zich als volk hebben laten vernietigen.

De slachtoffers van seksueel misbruik lijken zich ook te harnassen tegen hun eigen gevoelens en de reacties van omstanders. Ik zag het treffend verbeeld in de klassieke Amerikaanse film ‘Good Will Hunting’ over een jonge conciërge met een wiskundeknobbel op een technische school.  Hij verprutst zijn talenten en de relatie met zijn leuke vriendin. Wat is er mis met die jongen? Will is als kind herhaaldelijk door zijn stiefvader in elkaar geslagen. Nu kan hij op zijn beurt zijn handen niet thuis houden en belandt in de cel. Hij mag er op voorspraak van de wiskundeleraar uit als hij zich onder behandeling stelt van therapeut Sean Maguire. In een aangrijpende scène aan het einde van de film bekent de therapeut dat hij als kind ook is mishandeld. Sean loopt langzaam op Will af en zegt dat de shit uit zijn dossier niet zijn fout is. Dat herhaalt hij tien keer ‘It’s not your fault’. Will voelt zich ongemakkelijk bij die confrontatie en probeert zich nog een beetje uit de situatie te redden: ‘I know, I know’’. Dan wordt hij boos, begint te schreeuwen en duwt Sean weg totdat hij breekt en in huilen uitbarst.

Uiteraard is dat een aangedikte Hollywood dialoog die in het echt leven niet voorkomt. Toch laat het zien hoe diep de ellende van geweld tegen kinderen kan zijn weggestopt, hoe stevig de deksel op de beerput kan zitten en hoe geharnast de slachtoffers van geweld door het leven kunnen gaan. Hoewel ik geen Sean Maguire ben en het  Schadefonds Hollywood niet is, ik gun die slachtoffers allen hun Will Hunting-moment.

BRON: www.schadefonds.nl

Admin
Admin

Harnas Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21742

Harnas Empty RE: Harnas

Bericht van Admin di 22 sep 2015, 21:30

Dat is een juiste constatering mevrouw Nijnatten, vele slachtoffers van seksueel en of fysiek misbruik hebben zich inderdaad een harnas aangemeten, vaak veroorzaakt door ontkenning van de omgeving en/of veroorzaakt door fysieke druk die werd uitgeoefend op de slachtoffers w.o. mishandeling.. de meest natuuurlijke reactie daarop is je in jezelf terug trekken, een muurtje om je heen bouwen, een harnas dus en deze wordt nooit uitgedaan tegenover personen die niet het absolute vertrouwen genieten van de slachtoffers wat natuurlijk niet impliceert dat dezen geen emoties kennen of vertonen, deze zijn wel zichtbaar voor partners en vertrouwenspersonen van slachtoffers, die hebben genoeg aan een blik of een handgebaar om te weten hoe het slachtoffer zich voelt. Helaas is het ook zo dat de slachtoffers door wat hen is overkomen nooit meer hun vertrouwen op voorhand kunnen weggeven, iemand moet dat beslist verdienen en nooit of te nimmer beschamen !

Wij zijn verheugd dat U dit ook inziet en hen wel degelijk serieus neemt, onze dank hiervoor.

M.vr.gr. namens Nederland Heelt
Mw. T. Kamper - Administrator en Webmaster

Trijntje
Trijntje

Harnas Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

Harnas Empty Re: Harnas

Bericht van Trijntje ma 28 sep 2015, 17:37

Het Harnas.

Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik heb geleerd dat elke uiting van gevoel, emotie, pijn als zwakte gezien werd en onmiddellijk weer keihard werd afgestraft.
Uiteindelijk leer je niets meer te tonen. Je niet meer te verdedigen, je niet meer te beschermen. Het alleen nog maar te ondergaan dan was je er het snelste weer vanaf.
Een harnas? of Je plaatst jezelf ergens anders. Geen enkele verbinding meer met je eigen lichaam, het is toch niet van jou?

Tja.
Pas sinds een aantal jaar gebruik ik weer het woordje IK. 
Ongeveer mijn hele leven heb ik in de je vorm gesproken. Dan ging het mij  niet aan.

"Als je zwakheid toont, word je daar keihard op afgerekend"
Als ik zwakheid toon, word ik daar keihard op afgerekend.
In de je- vorm klopt het, in de ik-vorm klopt het alleen nog maar in de verleden tijd.

Je ondergaat alles, want je lichaam is toch niet van jou! Je verdedigt je niet meer. Je komt niet meer voor jezelf op. 
Ik onderga alles want mijn lichaam is toch niet van mij. Ik verdedig me niet meer. Ik kom niet meer voor mezelf op.
In de je-vorm klopt het, maar in de IK vorm ligt het toch even iets anders.
Glimlach Mijn lichaam is wel van mij. En ik probeer wel degelijk om voor mezelf op te komen.

Laten we voor het gemak even aannemen dat ik mijn "Will Hunting moment" gehad heb.
Dan rijst bij mij de vraag hoe nu verder?
Ik had mijn Will Hunting moment, maar de maatschappij/ de samenleving/ de hulpverlening/het systeem niet. Dus ik heb het nog steeds ontzettend koud. Ik heb nog steeds geen poot om op te staan. Ik word nog steeds gemangeld door een systeem. Ik val nog steeds tussen wal en schip. En ik heb nog steeds geen rechten.

En dit klopt allemaal in de ik-vorm. Het harnas is uit, maar ik ben er niets mee opgeschoten. 

Trijntje

Admin
Admin

Harnas Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21742

Harnas Empty Re: Harnas

Bericht van Admin ma 28 sep 2015, 20:35

Ik begrijp je redenering helemaal Trijntje, bij jou heeft dan ook elk systeem waarin je werd opgenomen gefaald en nog steeds houden ze elkaar de hand boven het hoofd Verdrietig

Trijntje
Trijntje

Harnas Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

Harnas Empty Re: Harnas

Bericht van Trijntje di 29 sep 2015, 10:55

Ik wilde eigenlijk aangeven dat ik nog steeds niet kan huilen. Maar ik vraag me ook af of dat werkelijk een gemis is.

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het vinden van een advocaat. Ook hier word ik weer van het kastje naar de muur gestuurd. Dat is uitermate frustrerend.
Als het me lukt om buiten het SGM om een schadevergoeding te krijgen wat dan? Ik heb een bijstandsuitkering, dwz dat ik die terug moet betalen, blijft er dan nog iets over dan word mijn uitkering stopgezet totdat dat bedrag op is.
Moet ik dan alleen maar gaan voor de erkenning van de Raad voor de kinderbescherming? Of een gigantische bedrag vragen?
Jeugdzorg en het tehuis willen wel meewerken, zij erkennen dat er collectief gefaald is, maar wat levert het me op?

het is gewoon allemaal uitermate frustrerend.

Admin
Admin

Harnas Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21742

Harnas Empty Re: Harnas

Bericht van Admin di 29 sep 2015, 12:52

Alleen dat al is genoeg om spontaan in huilen uit te barsten Trijntje, ik bewonder je dat jij het nog steeds droog kunt houden en door kunt blijven gaan.. respect hoor !!! Dank U/Groetjes

Trijntje
Trijntje

Harnas Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

Harnas Empty Re: Harnas

Bericht van Trijntje di 29 sep 2015, 22:16

Voorlopig is het even tijd om adem te halen. Het is bijna 3 oktober, de stad is al bezig zich te tooien. Eerst feest vieren en dan zie ik volgende week wel weer verder.

Trijntje
Trijntje

Harnas Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

Harnas Empty Re: Harnas

Bericht van Trijntje wo 30 sep 2015, 11:41

Good Will Hunting is een mooie film. De films die mij veel meer raken zijn:

1; Mockingbirds don't sing.
De film laat prachtig zien hoe het meisje een speelbal is van de hulpverleners, de onderlinge strijd en hoe er vooral van "bovenaf"naar het meisje gekeken wordt. Niet echt in het belang van het meisje zelf. Helaas is dat vandaag de dag nog steeds een issue, er wordt door hulpverleners nog vaak gekeken vanuit het gezichtspunt wat zij zelf wenselijk of gepast vinden, even zo vaak is er nog steeds een onderlinge strijd tussen de verschillende instanties. En ook wordt er nog steeds vaak voorbijgegaan aan het kind zelf.

2; Antwone Fisher.
De film heeft een wonderschoon einde; hij vindt zijn familie terug en wordt daar hartelijk en liefdevol in opgenomen.
Dat is altijd mijn diepste en geheime wens geweest: terug te mogen naar mijn familie! Het heeft niet zo mogen zijn en nu is het daar ook veel te laat voor.

De tekenfilm Spirit, het verteld mijn levensverhaal op een heel andere manier en ondanks alles geeft die film me een goed gevoel. De uiteindelijke vrijheid.

Trijntje

Admin
Admin

Harnas Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21742

Harnas Empty Re: Harnas

Bericht van Admin wo 30 sep 2015, 13:15

Dat zijn inderdaad mooie inspirerende films Trijntje Duim omhoog

Je kunt van 2 de hele versie gratis online bekijken..
Mockingbird don't Sing
Antwone Fisher

Helaas is Spirit niet te vinden in zijn geheel...

  • Reageren

Het is nu do 28 maa 2024, 23:08