Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Admin
Admin

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21733

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van Admin do 27 okt 2016, 16:09

1 jaar PSYTREC door Marit Peters PSYTREC.logo
Op de gang wachten cliënten gespannen op de therapeuten voor hun EMDR sessie. Een cliënt maakt de vergelijking met het laten trekken van een kies: je weet dat het pijn gaat doen, maar toch doe je het want het moet eruit zodat het kan genezen.

Exposure sessie. Er is niets meer over van de stoere veteraan die net nog tegenover mij zat. Hij ligt in foetus houding op de grond, hij beschrijft hoe hij onder vuur ligt van zware wapens. YouTube speelt een geluidsfragment af van inslag van granaten. Op advies van een collega loop ik hard stampend om hem heen om de trillingen in de grond enigszins na te bootsen. Eindelijk breekt de man op de grond en laat hij zijn angst en verdriet toe. Doodsangst had hem destijds overvallen en dit strookte in het geheel niet met zijn zelfbeeld van onverschrokken militair. Nu hij zo huilt en durft toe te geven dat hij zichzelf in gedachten al dood zag liggen, komt er ook ruimte om te zien dat het een menselijke reactie is die niets zegt over hem als persoon. Ik zie weer een stoere veteraan liggen, die ontzettend moedig is om zijn angsten zo in de ogen te kijken. Hij voelt weer kracht opkomen om zichzelf opnieuw te beoordelen. Geen stoere veteraan die toneel speelt, maar een man die zo moedig is toneelspel te laten varen.

Vaak wordt mij gevraagd of ik mijn werk niet heel zwaar vind. Al die trauma’s en narigheid die je te horen krijgt. Echter voel ik dat ik onderdeel kan zijn van een oplossing, een toekomst, een beter leven. Dan sta ik te trappelen om de behandeling te starten. Niet om de cliënt, maar om het trauma te lijf te gaan. Die monsters in het hoofd hebben hun langste tijd gehad, genoeg macht gehad, ze moeten eruit. Hij of zij weet verstandelijk wel dat het trauma voorbij is, maar de ervaring blijft kleven zonder dat je het kunt afschudden. Niets is mooier dan iemand toch elke keer weer een stukje lichter en meer zichzelf te zien worden. Dat die man of vrouw steeds beter ziet: het is niet mijn schuld, het lag niet aan mij, ik ben ok, ik kan op mezelf vertrouwen.

Daar sta je dan met recht voor je volstrekte duisternis. Uit dat duister klinken afschuwelijke geluiden van menselijk leed en geweld. Achter je bevindt zich jouw vertrouwde omgeving met alle mensen waar je zielsveel van houdt: partner, kinderen, ouders. Als je niets doet kun je al die dierbaren verliezen. Je hart klopt als een bezetene en zweet gutst langs je lijf. Je weet dat je die donkere kant op moet maar je durft niet, je hele wezen verzet zich. Dan vragen we je om vooruit te rennen, recht het angstaanjagende duister in, acht dagen lang. Respect voor de cliënten van PSYTREC, de echte helden die het aandurven hun angsten te lijf te gaan.

Een jaar werk ik nu bij PSYTREC, een plek waarvan ik het bestaan ontzettend toejuich. Want ik geloof er heilig in dat je PTSS moet behandelen, in plaats van afwachten of jarenlang stabiliseren. Iemand die de hele dag door herbelevingen heeft wordt niet stabiel. De ellende blijft door het hoofd spoken en dat moet eruit. Iemand die zich gemotiveerd voelt een dergelijke behandeling aan te gaan, behoort die behandeling ook te krijgen. Bij een goede setting weten veel mensen zich veilig genoeg om de sprong in het diepe te wagen. Samen met mijn collega’s voel ik de gedrevenheid om bij elke nieuwe groep cliënten telkens weer samen die strijd aan te gaan om de trauma’s de wereld uit te helpen.

Toen ik van mijn laatste vakantie terugkwam, zag ik vanuit mijn autoraampje een cliënte buiten op een houten bankje zitten. Op de rugleuning, met de rug naar het bos, rustig kijkend over het terrein. Wat een verschil met het schichtige meisje van het begin. Het liefst was ze onzichtbaar. Ze leek zich nu veel meer bewust van zichzelf in het geheel, meer in harmonie met haar omgeving. Nog niet trots of zonder angst, maar ze was er weer. Er zat echt iemand. Ik parkeerde de auto en ging nog net niet huppelend naar binnen. PTSS zal blijven voorkomen. Maar als het aan PSYTREC ligt, niet meer levenslang.

BRON: https://www.linkedin.com/pulse/1-jaar-psytrec-marit-peters

S.Hilhorst
S.Hilhorst

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Vip31110

Registratiedatum : 26-02-20
Reputatie : 30
Aantal berichten : 21
Punten : 1583

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Psytrec en het oplossen van trauma[s]

Bericht van S.Hilhorst di 05 jan 2021, 23:26

What do you want to do ?
New mail
Copy

Afgelopen December heb ik een 4 daagse behandelsessie mogen ondergaan bij Psytrec,
Je krijgt een vragenvuur op je af waar je U tegen zegt , maar dat hebben ze nodig om te bepalen of ze wat voor je kunnen betekenen lees: of jij jezelf met hun hulp kan helen...
Op die aanmeld lijst moet je ook aangeven wat je Trauma,s zijn [ik had er genoeg dus heb er een paar opgegeven...] de ergste niet , want ik wist dat ze het gingen "oefenen" met me , en daar was ik echt nog niet aan toe ...

De 1e dag was meteen hakken met de grove bijl ,Exposure sessie waarvan ik dacht dat het de ergste was die ik had opgeschreven , zijn we maar meteen naar een andere gegaan wauw wat voelde ze me goed aan... na alle hulpverleners die ik om de tuin had geleid in mijn " cariere " naar iemand die luisterde en mij wilde horen en helpen,
Ja je word weer aan alles herinnerd   ja  het is pijnlijk   Ja het is vreselijk moeilijk en je wilt er niet aan herinnerd worden  , maar je bent er voor JOU Jezelf en niemand anders!
Je krijgt er die dag ook sport en psycho educatie les in hoe je hersenen omgaan met trauma,s en herinneringen en hoe ze werken [ best wel toffe materie!] s,middags EMDR je weet wel met vingers die rondjes draaien voor je ogen [ toen ik dat zag de eerste keer dat ik er informatie over zocht, dacht ik nog ; beetje zweverig.... ]  ik kan ook niet gehypnotiseerd worden en had echt het idee: eerst maar eens kijken wat dit nou word...
Maar het was niet zweverig het tegendeel ! weer met de billen bloot  weer alles oprakelen alles waar ik vanochtend al zo tegenop zag en heb je dat in je hoofd ?  die trauma ? ja ja  nou hou dat vast en ik moest naar een ledlichtbalk kijken die heen en weer ging met verschillende kleurtjes en dan nadenken over dat trauma en tegelijk kijken en kleuren benoemen of woorden spellen ook achteruit NIET TE DOEN!
Maar hoe dan ook , je krijgt "kortsluiting" in je bol en de Trauma  word een herinnering wel een vervelende maar geen trauma meer!
Volgende dagen gingen bijna hetzelfde : je hebt alleen elke keer een andere behandelaar.. op dag 3 ben ik al door mijn lijstje heen...
Dag 4 daar zit ik dan...niks meer? 
Nee mn ergste trauma [die  ik niet eens durfde op te schrijven...]  Wat zou er gebeuren dan vroeg ze aan me ? wat zou er nou gebeuren als ik de deur op slot zou doen? nu in 2020?
[mijn ergste trauma was opgesloten worden ] 
Denk dat ik dan het buro of  iets door het raam gooi en naar buiten spring... hoor ik mezelf zeggen  [ ben mezelf al helemaal aan het voorbereiden op dat ik opgesloten zal gaan worden mn lichaam begint te rillen krijg het koud , weet al de kortste weg naar buiten etc, etc.
Maar waar ben je dan zo bang voor? ik sluit je niet op he ? zegt ze nog  , maar ik denk alleen aan 33 jaar geleden en verder ...
de angst is weer dat 14/15 jarige jochie dat in elkaar geslagen op de grond ligt ... opgesloten ... BANG , bang zo bang! 
Wie gaat je nu hier in 2020 opsluiten? hier ?  niemand toch?
Als ik nou de sleutel in de deur doe? en jij doet hem op slot?
Na enige twijfel besluit ik toch om het te doen , als je iets leert daar bij Psytrec is het wel om dingen niet uit de weg te gaan!
En na een paar momenten van twijfel en praten komt het hoge woord eruit , wat nou als je in een donkere kast/ kamer zou zitten ?
want waar we zitten is het niet donker en het is gewoon een kantoorruimte... met de psychologe besluit ik te gaan naar een kastruimte om te kijken wat en hoever we kunnen gaan... ben zo bang dat ze met me mee gaat! in die kleine donkere kastruimte! huilen  huilen! zo bang , maar ze krijgt vat op me .. er is toch niks aan de hand? niemand doet me pijn niemand die me opsluit, ja ze heeft gelijk en na een 15min [ duurde in mijn hoofd wel een uur of 2  ] ben ik van mn trauma af! bijna dan .. s, middags heb ik de EMDR sessie met mijn 1e mannelijke psycholoog ; we praten en komen beide tot de conclusie dat er nog wel wat moet gebeuren:
die kast nog maar? [het word door omstandigheden een andere ] beter want deze is kleiner en donkerder.., erin zonder op slot en daarna met ... het maakt me niks meer uit , ja het is donker , ja het is klein  , ja de deur is dicht... en ja na een paar keer gaat diezelfde deur ook op slot... het raakt me niet meer , als ik zeg dat de deur open moet gaat ie gewoon weer open! 
Ik ben de baas , Ik ben het waard en ik ben degene die er samen met deze supermensen uit ben gekomen...
En ik heb dankzij Psytrec geen trauma meer!`

Zal niet hier gaan vertellen dat het een makkie zal worden , je moet je eigen "demonen" onder ogen zien , maar als je daaraan toe bent kan het lukken... ik slaap nu sinds een paar weken rustiger en langer en heb het idee dat ik zoetjes aan mn oude ik weer word , 33 jaar heb ik erover gedaan , hoop dat niemand zolang met zn demonen in zn nek hoeft rond te lopen...
Als er iemand vragen heeft? zal ze graag proberen te beantwoorden...
Groetjes Bas


What do you want to do ?
New mail
Copy


What do you want to do ?
New mail
Copy


Laatst aangepast door S.Hilhorst op wo 06 jan 2021, 11:22; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : taal foutjes)

Admin
Admin

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21733

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van Admin wo 06 jan 2021, 13:08

@S.Hilhorst dank voor je waardevolle bijdrage Bas ik vind het een indrukwekkend relaas  Respect
En ik vind het superfijn dat het jou zo goed geholpen heeft, ik wens je dan ook een goed en fijn nieuw jaar toe waarin je eindelijk kunt gaan genieten van wat deze behandeling je heeft opgeleverd!

S.Hilhorst
S.Hilhorst

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Vip31110

Registratiedatum : 26-02-20
Reputatie : 30
Aantal berichten : 21
Punten : 1583

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van S.Hilhorst wo 06 jan 2021, 17:16

What do you want to do ?
New mail
Copy

Dank lieve Admin en Graag gedaan , is gegund voor iedereen hier!
Groetjes Bas

Anonymous
Gast
Gast

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van Gast za 09 jan 2021, 09:18

Hoi Bas, wat fijn om te lezen dat het jou zo heeft geholpen. Ik kreeg ook het voorstel om naar Psytrec te gaan maar durf het niet. Ik heb daarover onlangs ook iets gezien wat dit heeft bevestigd. Door jouw schrijven merk ik dat ik (licht) twijfel, omdat het jou zo’n goed heeft gedaan.
S.Hilhorst
S.Hilhorst

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Vip31110

Registratiedatum : 26-02-20
Reputatie : 30
Aantal berichten : 21
Punten : 1583

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van S.Hilhorst za 09 jan 2021, 09:56

What do you want to do ?
New mail
Copy

Hoi Alice 2.0 
Als je al twijfelt zou ik er zeker wat meer informatie over gaan vergaren...
Mij heeft het echt geholpen [ heb vannacht bijvoorbeeld helemaal doorgeslapen / de 1e keer in 30 jaar dat ik wakker werd van de wekker... ] 
Geen herbelevingen , geen nachtmerries .... rust , gewoon geslapen Glimlach
Gun iedereen dat ook!


What do you want to do ?
New mail
Copy

Anonymous
Gast
Gast

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van Gast za 09 jan 2021, 12:52

Dank je wel voor je reactie Bas! Heb ik nog een vraagje aan jou. Hoe gaat het nu met je triggers? Ik heb een dagtaak aan triggers. Ik begrijp dat als ik een triggers heb dat ik mijn kindpijn voel. En dat anderen dit heel anders ervaren. Bizar voor mij. Ik weet niet beter dan dit.
S.Hilhorst
S.Hilhorst

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Vip31110

Registratiedatum : 26-02-20
Reputatie : 30
Aantal berichten : 21
Punten : 1583

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van S.Hilhorst za 09 jan 2021, 13:10

Beste Alice 2.0

What do you want to do ?
New mail
Copy

Triggers zijn er voor mij ook nog steeds , alleen is de "angst" eraf [ veel veel  minder ] er is nog steeds 33 jaar dat ik in de overlevingsmodule heb gestaan , dat is er niet zo maar af en uit .
Maar ze hebben in Weert [ waar Psytrec ook zit ] echt goed werk verricht , op de 1 of andere manier ben ik het nu wel "waard " om er te zijn , en dat het mijn schuld niet is / was ... en kan ik wel bepaalde dingen aan , waar ik eerst voor weg liep...

Anonymous
Gast
Gast

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van Gast za 09 jan 2021, 17:12

Fijn om te lezen! Ik zit in een heel lastig/pijnlijk stuk van mijn therapie. Wat jij schrijft over ‘schuld’ is precies hetgeen wat ik af moet leren. Ik ben meer dan 50 jaar gewend om de schuld vooral bij mijzelf te zoeken (overlevingsstrategie om de daders rustig en veilig te houden). Het is een soort van reflex geworden. Volgens mijn therapeut heeft dit ook met controle willen houden te maken. Ik loop nu ontzettend tegen mijzelf aan en voel mij erg verward. Wat vlgs de therapeut een goed teken is. Volgens hem betekent dit dat ik niet meer compatibel met mijn verleden ben). Ik was extreem aangepast. Ik heb feitelijk geen opvoeding gehad en moest het zelf maar fixen. Daardoor heb ik overlevingsstrategieen ontwikkeld die mij nu echt niet meer dienen. Herken je hier wat van?
S.Hilhorst
S.Hilhorst

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Vip31110

Registratiedatum : 26-02-20
Reputatie : 30
Aantal berichten : 21
Punten : 1583

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van S.Hilhorst za 09 jan 2021, 20:03

What do you want to do ?
New mail
Copy

Heel herkenbaar Alice 2.0 , 
Ben nu 48 en heb tot mijn 12e vaak voor mijn eigen eten en andere dingen moeten zorgen [2 alco,s als ouder ] de opvoeding is daardoor ook erg bij mijzelf gebleven..
Heb mede daardoor de "schuld " ook vaak bij mezelf gezocht [ik was daar toch verantwoordelijk voor? ] 
NEE , ik was een klein jongetje die in die rol geduwd was/werd...
nu pas na al die jaren komt dat besef pas een beetje en is mijn overlevingstrategie pas een beetje aan het afzwakken , en kan ik eindelijk opgroeien met het besef dat het heel erg was maar NIET mijn schuld , en dat ben ik dus nu aan het doen 
Ben dus anders naar dingen aan het kijken [ leerproces ] en probeer te genieten [ook iets wat ik niet echt kan] was altijd bezig andere mensen te pleasen 
Nu anno 2021 ben ik eindelijk aan het leren dat ik er ook toe doe , alleen het genieten wil nog niet zo lukken :P


What do you want to do ?
New mail
Copy

Anonymous
Gast
Gast

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van Gast za 09 jan 2021, 20:11

Heel herkenbaar, jij bent dus een KVO kind. Ik ben een KOPP kind. Dan hebben wij een vergelijkbare jeugd/opvoeding gehad. Wij moesten al te jong veel te volwassen dingen doen. En hebben bepaalde ontwikkelingen moeten missen. Ik herken erg van wat je schrijft. Plus in mijn jeugd en relatie speelde misbruik. 

Wat ik zo klote vind: je wordt (in mijn geval ongewenst, mijn moeder was 17 toen per ongeluk zwanger werd)op de wereld gezet, er wordt van alles met je uitgevreten. Je wordt mishandeld en niet gezond/liefdeloos ‘opgevoed’: en fix dat later zelf maar.

En het zal en moet mij lukken!! Want ik ben moeder, dan heb ik een grote verantwoordelijkheid op mij genomen. Mijn ex kijkt sinds de scheiding (2 jaar geleden) niet naar zijn volwassen kinderen om (22 en 26). De verantwoordelijkheid drukt nu nog zwaarder bij mij.
S.Hilhorst
S.Hilhorst

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Vip31110

Registratiedatum : 26-02-20
Reputatie : 30
Aantal berichten : 21
Punten : 1583

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van S.Hilhorst za 09 jan 2021, 20:43

What do you want to do ?
New mail
Copy

Zal je lukken meis [je bent tenslotte al zo ver gekomen! ]

Anonymous
Rosie
Gast

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Ervaringsverhalen

Bericht van Rosie ma 15 feb 2021, 12:42

Wow, wat een mooie berichten hier! Ik heb ook héle goeie ervaringen met PSYTREC! Mijn behandeling daar starten is één van beste beslissingen uit mijn leven. Ik heb ook blogs geschreven over mijn ervaring met PSYTREC. Voor wie het interessant vindt: www.binnenwereldreiziger.nl en dan de categorie: PTSS PSYTREC.
Ik hoop dat iedereen PSYTREC algemeen bekend gaat worden. Wat doen zijn geweldig werk!
Anonymous
Rosie
Gast

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Oeps geen link?

Bericht van Rosie ma 15 feb 2021, 12:45

Oh de link van mijn blog doet het niet. Waarschijnlijk omdat ik hier geen link mag delen? Sorry dat wist ik niet!
Admin
Admin

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Oprich10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 3489
Aantal berichten : 4323
Punten : 21733

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van Admin ma 15 feb 2021, 13:37

Hartelijk dank voor jouw bijdrage aan de discussie Rosie, de link werkt wel hoor, maar je site lijkt offline te zijn..
Misschien vinden er werkzaamheden plaats aan of op de servers waarop de site draait en zal hij later wel weer beschikbaar blijken te zijn,
dat kun je het beste zelf even nakijken..

Vriendelijke groet,
Tonny Kamper

S.Hilhorst
S.Hilhorst

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Vip31110

Registratiedatum : 26-02-20
Reputatie : 30
Aantal berichten : 21
Punten : 1583

1 jaar PSYTREC door Marit Peters Empty Re: 1 jaar PSYTREC door Marit Peters

Bericht van S.Hilhorst ma 15 feb 2021, 21:18

Hoi Rosie , 
Kan de link ook niet openen...
Groetjes Bas 

What do you want to do ?
New mail
Copy

  • Reageren

Het is nu di 19 maa 2024, 10:53