Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

Wat betekent muziek voor mij?

Trijntje
Trijntje

Wat betekent muziek voor mij? Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

Wat betekent muziek voor mij? Empty Wat betekent muziek voor mij?

Bericht van Trijntje wo 18 jun 2014, 11:28

Muziek betekent heel veel voor mij.
Muziek is een therapie die waarschijnlijk wegbezuinigd gaat worden, dat is jammer.
Muziek IS emotie. En juist dat is een groot probleem voor veel van ons: Emotie en hoe ga je ermee om?
Muziek maken, in welke vorm dan ook; een instrument bespelen, zingen of meedeinen of het alleen luisteren naar muziek kan helpen.
Het is een manier om emoties te kunnen uiten, te kunnen beleven, te kunnen ervaren.
Zelf heb ik een tijd djembe lessen gehad. We leerden en speelden  afrikaanse ritmes. Ik kon daar zo in opgaan dat het een soort van trance werd. Mijn handen volgden het ritme maar ook mijn hele lichaam was alleen nog maar dat ritme wat we speelden.

Bijna alle nummers in de playlist zijn bijzondere nummers, sommige staan er alleen in omdat ze mooi zijn of heel knap muzikaal in elkaar gezet zijn. Maar voor de meeste geldt dat de tekst belangrijk is.
Er staan protestsongs tussen, songs die emoties oproepen.
Sommige zijn duidelijk zoals bv: Als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje. Sommige songs nemen de maatschappij op de hak.
Sommige zijn pijnlijk voor mij zoals bv.: I started a Joke.
Anderen laten me bij voorbaat al glimlachen zoals:  A beautiful world.
Sommige spreken van eenzaamheid, sommige over slavernij en kindermishandeling en het uitroeien van indianen zoals Little Paragayo.
Teddybeer is een nummer wat mij erg ontroert; Het geeft ook aan dat je met hele kleine middelen iemand heel erg blij kunt maken en dat die stoere truckchauffeurs een heel klein hartje kunnen hebben, ze stonden massaal bij kleine Teddy voor de deur en bezorgden hem een onvergetelijke dag.
De lijst met nummers is lang en het voert te ver om ze allemaal langs te lopen, maar ze hebben allemaal een betekenis.
Als laatste wil ik nog even noemen: Down to the valley. Ik kende het nummer niet, maar ik vond het op youtube toen ik "Gebed van een moeder" aanklikte.
Het was dit nummer maar met een tekst erbij geschreven die mij diep raakte. Ik heb 3 kinderen, met 2 daarvan gaat het prima, de derde echter heeft zich totaal afgesloten van mij, zijn broer en zus en de rest van de familie. Sinds afgelopen november heeft niemand meer contact met hem kunnen krijgen. Het enige is dat ik op mijn verjaardag nog een smsje kreeg en bij de geboorte van zijn eerste kleine nicht heeft hij ook een smsje gestuurd. Dat is alles.

Tonny misschien kun je deze uitvoering er nog bij zetten?

Muziek IS therapie, muziek IS een uiting van gevoel en emotie, muziek IS belangrijk. En zo goed als alle nummers in de lijst hebben betekenis.


Trijntje

PopeyeKamper
PopeyeKamper

Wat betekent muziek voor mij? Teamli10

Registratiedatum : 23-07-13
Reputatie : 270
Aantal berichten : 116
Punten : 4986

Wat betekent muziek voor mij? Empty Re: Wat betekent muziek voor mij?

Bericht van PopeyeKamper za 21 jun 2014, 15:57

Trijntje, dat is mooi verwoordt, ik ben het helemaal eens met je redenatie. Muziek is ook voor mij een redding geweest in mijn leven, ik kan er alles in kwijt als ik liedjes zing waar ik achter sta. Take care!

TonnyKamper
TonnyKamper

Wat betekent muziek voor mij? Webmas10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 728
Aantal berichten : 585
Punten : 10777

Wat betekent muziek voor mij? Empty Re: Wat betekent muziek voor mij?

Bericht van TonnyKamper za 21 jun 2014, 16:28

Trijntje schreef:Muziek betekent heel veel voor mij.
Muziek is een therapie die waarschijnlijk wegbezuinigd gaat worden, dat is jammer.
Muziek IS emotie. En juist dat is een groot probleem voor veel van ons: Emotie en hoe ga je ermee om?
Muziek maken, in welke vorm dan ook; een instrument bespelen, zingen of meedeinen of het alleen luisteren naar muziek kan helpen.
Het is een manier om emoties te kunnen uiten, te kunnen beleven, te kunnen ervaren.
Zelf heb ik een tijd djembe lessen gehad. We leerden en speelden  afrikaanse ritmes. Ik kon daar zo in opgaan dat het een soort van trance werd. Mijn handen volgden het ritme maar ook mijn hele lichaam was alleen nog maar dat ritme wat we speelden.

Bijna alle nummers in de playlist zijn bijzondere nummers, sommige staan er alleen in omdat ze mooi zijn of heel knap muzikaal in elkaar gezet zijn. Maar voor de meeste geldt dat de tekst belangrijk is.
Er staan protestsongs tussen, songs die emoties oproepen.
Sommige zijn duidelijk zoals bv: Als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje. Sommige songs nemen de maatschappij op de hak.
Sommige zijn pijnlijk voor mij zoals bv.: I started a Joke.
Anderen laten me bij voorbaat al glimlachen zoals:  A beautiful world.
Sommige spreken van eenzaamheid, sommige over slavernij en kindermishandeling en het uitroeien van indianen zoals Little Paragayo.
Teddybeer is een nummer wat mij erg ontroert; Het geeft ook aan dat je met hele kleine middelen iemand heel erg blij kunt maken en dat die stoere truckchauffeurs een heel klein hartje kunnen hebben, ze stonden massaal bij kleine Teddy voor de deur en bezorgden hem een onvergetelijke dag.
De lijst met nummers is lang en het voert te ver om ze allemaal langs te lopen, maar ze hebben allemaal een betekenis.
Als laatste wil ik nog even noemen: Down to the valley. Ik kende het nummer niet, maar ik vond het op youtube toen ik "Gebed van een moeder" aanklikte.
Het was dit nummer maar met een tekst erbij geschreven die mij diep raakte. Ik heb 3 kinderen, met 2 daarvan gaat het prima, de derde echter heeft zich totaal afgesloten van mij, zijn broer en zus en de rest van de familie. Sinds afgelopen november heeft niemand meer contact met hem kunnen krijgen. Het enige is dat ik op mijn verjaardag nog een smsje kreeg en bij de geboorte van zijn eerste kleine nicht heeft hij ook een smsje gestuurd. Dat is alles.

Tonny misschien kun je deze uitvoering er nog bij zetten?

Muziek IS therapie, muziek IS een uiting van gevoel en emotie, muziek IS belangrijk. En zo goed als alle nummers in de lijst hebben betekenis.


Trijntje
Ik ga hem voor je zoeken Trijntje !!

Trijntje
Trijntje

Wat betekent muziek voor mij? Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

Wat betekent muziek voor mij? Empty Re: Wat betekent muziek voor mij?

Bericht van Trijntje di 24 jun 2014, 12:39

Muziek is belangrijk voor mij, het is 1 van de manieren die ik gebruik om mijn trauma's en de daaraan verwante gevoelens en emoties uit te drukken en in de hand te houden.
Maar het is er maar 1 en ik gebruik eigenlijk alles wat ik gebruiken kan, zo ook de gedichten.
Een aantal van de gedichten laten me in de lach schieten en Tonny doet daar aan mee door de geweldige plaatjes die zij er bij zoekt. Dus vaak kan ik 2 keer lachen.
Lachen is heel belangrijk, het is wetenschappelijk aangetoond dat lachen heel gezond is, het maakt een stof aan die je nodig hebt in dit leven.
In mijn leven valt weinig te lachen maar ik heb het voordeel van heel veel engeltjes om mij heen. Eentje woont er boven mijn hoofd en die giet zo af en toe een emmer leeg aan associaties waarvan ik hartelijk in de lach schiet. Dank je wel engeltje!

Muziek, lachen, dat zijn 2 manieren om het hoofd te bieden aan.................

De andere manieren die ik gebruik zijn: vooral naar buiten gaan, buiten kun je een hoop: prachtige plaatjes schieten van de natuur, genieten van bomen, bloemen, regen, wind, sneeuw enz.
Fietsen in de polder om weer tot mezelf te komen, mijn tuin om met mijn handen in de aarde te zitten geeft me vaak antwoord op dingen waar ik mee zit. Buiten zijn, en dan maakt het niet zo veel uit wat ik daar doe, is eveneens heel belangrijk voor mij.

Schrijven. Alles van me af schrijven is ook een zeer belangrijke manier: Alles wat in mijn hoofd zit kan zo naar buiten gebracht worden. Het staat dan zwart op wit en hoeft niet in mijn hoofd te blijven zitten. Als het op papier staat kan ik het beet pakken wanneer ik daar behoefte aan heb en het weer neerleggen, zo heb ik er controle over en mijn hoofd is weer leeg. Voor zolang als het duurt omdat een leeg hoofd ruimte biedt aan nieuwe gedachten. Maar goed als het dan weer gaat malen pak ik pen en papier, of Bobby (mijn laptop) en begin opnieuw.
Ook gedichten schrijven helpt goed.

Praten is eveneens belangrijk. Ik heb gemerkt dat het voor mij belangrijk is om ergens woorden aan te geven, om mijn emoties om te zetten in woorden. Belangrijker daaraan is dat ik leer wat de juiste woorden zijn! Wat de juiste benaming is voor wat mij dwarszit. Om met iemand te praten geeft vaak inzicht in wat er gebeurt en soms komt zo het juiste woord naar boven.
Wat mij het meest dwars zit is: het Onrecht, mij aangedaan. En dan juist het feit dat die Onrecht nog steeds doorgaat, dat ik daar nog steeds tegenaan loop. Dat maakt me woedend.
Praten is dus eveneens heel belangrijk voor mij.

Schilderen. Ik heb een tijdlang geschilderd. De bedoeling was niet zo zeer dat het mooi werd, maar juist als uiting van gevoelens en emoties. Ondertussen hangen mijn muren vol met mijn eigen schilderijen, want sommigen zijn echt mooi geworden en hebben daarbij dan ook nog eens een diepere betekenis voor mij.

Ik heb mij een tijdlang op het alternatieve, esoterische, spirituele vlak begeven. Ik ben opleidingen gaan doen in de massagetechnieken, reflexzone therapie en cranio-sacraal therapie. Het is de laatste die voor mij van bijzondere betekenis is gebleken. daardoor ben ik de dissociaties gaan begrijpen, daardoor heb ik geleerd om al die stukjes beet te pakken, te bekijken, aan te nemen, te accepteren en probeer ik daar 1 geheel van te maken.
Wat echt niet altijd lukt, vaak zelfs helemaal niet omdat de achterliggende emotie nog steeds veel te sterk is.

Dansen is ook 1 van de manieren hoewel dat me tegenwoordig niet zo goed meer lukt, mijn lichaam werkt daaraan steeds moeilijker mee.

Lezen. Ik kan helemaal in een boek verdwijnen, me helemaal in het verhaal storten en ben dan even in een heel andere wereld. Ik ga zelden naar een film als ik eerst dat boek gelezen heb. Omdat het nooit overeen komt met de film die ik zelf gemaakt heb, met het verhaal zoals ik het beleefd heb.

Eigenlijk probeer ik zoveel mogelijk alles aan te grijpen wat mij aangereikt wordt. Dat kan van alles zijn, een wolk die voorbij komt, een zin die ik toevallig van radio of tv oppik, mijn kat die een muis komt brengen, een vogel die boven mijn hoofd danst of een liedje voor me fluit.
En dan natuurlijk al die engeltjes om me heen. Mijn muzen voor muziek, buiten zijn, dansen lachen schilderen, lezen, die al mijn emoties vasthouden, me af kunnen schermen voor al te diepe trauma's.
Al die engeltjes die om me heen dansen, maar die stuk voor stuk ook een deel van mijzelf zijn.

Misschien had ik boven dit stuk moeten zetten: Ik en mijn engeltjes.

Trijntje

TonnyKamper
TonnyKamper

Wat betekent muziek voor mij? Webmas10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 728
Aantal berichten : 585
Punten : 10777

Wat betekent muziek voor mij? Empty Re: Wat betekent muziek voor mij?

Bericht van TonnyKamper wo 25 jun 2014, 19:28

Tjonge wat prachtig beschreven Trijntje !!! Een regelrechte biografie als ervaringsdeskundige...
Ik heb er het volgende bijgezocht :

Deze beschermt je als je buiten bent

Wat betekent muziek voor mij? F0_0200_0000_beschermengel1

Deze helpt je als je je ziek voelt

Wat betekent muziek voor mij? TR%20Beschermengel%20080825

Deze helpt je interpreteren als je met muziek bezig bent

Wat betekent muziek voor mij? Bescherm

Deze "stuurt" je handen als je aan het schilderen bent..

Wat betekent muziek voor mij? 479a46b32694e486806267db0d7d28ad

En deze, die zorgt ervoor dat je "het kind" in jezelf niet kwijt raakt !!!

Wat betekent muziek voor mij? Beschermengel

Hier hou ik het even bij hoor, maar er zijn er nog veel meer  Rollende Ogen  :P

Trijntje
Trijntje

Wat betekent muziek voor mij? Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

Wat betekent muziek voor mij? Empty Re: Wat betekent muziek voor mij?

Bericht van Trijntje wo 25 jun 2014, 21:08

:lol!: 

Het zijn weer mooie plaatjes Tonny en ik kan er weer hartelijk om lachen.

Misschien moet ik niet praten over engeltjes maar over elfjes, zoals ik ze zien zijn ze maar 2 cm groot.

TonnyKamper
TonnyKamper

Wat betekent muziek voor mij? Webmas10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 728
Aantal berichten : 585
Punten : 10777

Wat betekent muziek voor mij? Empty Re: Wat betekent muziek voor mij?

Bericht van TonnyKamper di 05 aug 2014, 18:49

Ik vond nog een mooie inspirerende video, misschien vindt jij hem ook wel leuk Trijntje ?