Lotgenotencontact voor seksueel, psychisch en/of fysiek misbruikte personen

Om reacties te verkrijgen op jouw berichten, raden wij aan om ook op berichten van anderen te reageren om zodoende je aanwezigheid op het forum kenbaar te maken!
Nederland Heelt

Twitter

LEDEN IN HET NIEUWS

In het kader van het nieuwe vooronderzoek naar mishandeling van kinderen in tehuizen en pleegzorg door commissie Micha de Winter hebben wij een playlist gemaakt van videos waarop leden interviews geven over misbruik en mishandeling, deze zijn nog steeds actueel en kunnen als steunbewijs dienen voor anderen !
Bekijk HIER alle berichten in deze categorie

GASTBLOGS

  • Reageren

70 jaar na WW2

Trijntje
Trijntje

70 jaar na WW2 Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

70 jaar na WW2 Empty 70 jaar na WW2

Bericht van Trijntje za 31 jan 2015, 17:22

Dit jaar is het 70 jaar na wereldoorlog 2. Stiekem denk ik dat we hard onderweg zijn naar nr 3 maar dat terzijde.
Er is heel veel media aandacht vooral om de bevrijding van de concentratiekampen. Van de week was er een documentaire "Night will fall" op de tv. Het heeft diepe indruk op me gemaakt. Wat een afschuwelijk beeld.
Deze filmbeelden zijn gemaakt op het moment dat de geallieerde troepen bij de kampen kwamen. Ze hebben letterlijk alles gefilmd. Ook kwamen er een paar overlevenden aan het woord.

Van de 2de wereldoorlog weet ik zelf niet meer dan hetgeen ik op school geleerd heb of in de loop der tijd gelezen heb. Het dagboek van Anne Frank bv heb ik nooit gelezen.

Soms komen de dingen te dichtbij, zijn ze te herkenbaar voor mij. Hoe kan dat want ik ben zelf duidelijk van 10 jaar na de oorlog en ik ken geen mensen die de oorlog meegemaakt hebben, dus ik heb nooit verhalen gehoord. Toch als ik nu bv de 2de generatie hoor vertellen over het feit dat hun ouders nooit over de oorlog gesproken hebben of dat een ouder zei: lees er maar over.
Dan denk ik; Ja dat is heel herkenbaar. Ik heb ook nooit over mijn jeugd gesproken, ik zei ook tegen mijn dochter toen ze er eens naar vroeg: lees maar een boek.
Ik wil mezelf niet vergelijken met iemand die een vernietigingskamp heeft overleefd, dat is onmogelijk. Er zijn echter wel degelijk overeenkomsten: De dagelijkse vernederingen, de dagelijkse angst, de dagelijkse mishandelingen en de eenzaamheid.

Ik heb altijd wat moeite met de dagen rond 4 en 5 mei, omdat er dan zo veel aandacht is voor de verschrikkingen van de 2de wereldoorlog. Het roept te veel bij mij op en het is onlosmakelijk verbonden met mijn verjaardag. 
Dit jaar begint dat al in januari. Toch ben ik blij dat ik die docu gezien heb, misschien dat ik nu de scheiding kan maken tussen de oorlog en mijn zolderkamer. On verra.

flower

TonnyKamper
TonnyKamper

70 jaar na WW2 Webmas10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 728
Aantal berichten : 585
Punten : 10777

70 jaar na WW2 Empty Re: 70 jaar na WW2

Bericht van TonnyKamper zo 01 feb 2015, 17:46

Ja wij hebben hem ook gezien Trijntje en het maakt niet uit hoe vaak ik zoiets zie, ik ben altijd in tranen voordat het afgelopen is, maar toch MOET ik kijken van mezelf...  Verdrietig

Trijntje
Trijntje

70 jaar na WW2 Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

70 jaar na WW2 Empty Re: 70 jaar na WW2

Bericht van Trijntje zo 01 feb 2015, 19:11

Ik begrijp werkelijk niet hoe zoiets heeft kunnen gebeuren. Al die mensen die in de buurt woonden. De duitsers die in die kampen werkten, maar ook de joden zelf die zich zomaar naar de slachtbank lieten voeren.
Ik begrijp indoctrinatie, ik begrijp massahysterie, maar dit???

Eigenlijk is massaslachting "zuiveringen" van alle tijden, en het gebeurd ook nu nog, maar op zo'n grote schaal als tijdens te tweede wereldoorlog is volgens mij nooit voorgekomen.

Het zou een goed idee zijn als deze docu verplicht op scholen gezien en besproken zou worden, wereldwijd.

TonnyKamper
TonnyKamper

70 jaar na WW2 Webmas10

Registratiedatum : 20-07-13
Reputatie : 728
Aantal berichten : 585
Punten : 10777

70 jaar na WW2 Empty Re: 70 jaar na WW2

Bericht van TonnyKamper zo 01 feb 2015, 19:24

Ja inderdaad, dat zeggen Popeye en ik ook altijd tegen elkaar.. er moet veel meer over deze dingen onderwezen worden op school, dit mag nooit vergeten worden...  Pas Op study

Trijntje
Trijntje

70 jaar na WW2 Ervari10

Registratiedatum : 05-08-13
Reputatie : 1652
Aantal berichten : 711
Punten : 6477

70 jaar na WW2 Empty Re: 70 jaar na WW2

Bericht van Trijntje ma 02 feb 2015, 17:55

"vergeten" zal het wel nooit worden. Het staat in de geschiedenisboeken, maar leren we er ook iets van? Leren we überhaupt iets van de geschiedenis?

Er was 1 enkele man voor nodig om dit mogelijk te maken.

  • Reageren

Het is nu do 28 maa 2024, 20:14